خدمات تخصصی سئو و طراحی سایت (تجربه بهترین قیمت و خدمات ) میلاد سهراب نیا

حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.

بیمه مشاغل آزاد – درصد حق بیمه مشاغل آزاد + فرمول و مثال

بیمه مشاغل آزاد

[ad_1]

بیمه مشاغل آزاد

بیمه مشاغل آزاد شامل حال کسانی است که به صورت آزاد به تنهایی و یا با داشتن کارگر مشغول به کار بوده و مشمول بیمه‌های اجباری و یا سایر صندوق‌های بیمه‌ای قرار ندارند. افرادی که به صورت خویش فرما یا کارفرما فعالیت اقتصادی خصوصی، قانونی و رسمی دارند مانند صاحبان شرکت‌های صنعتی، بازرگانی، خدماتی، صاحبان کارگاه‌ها و مغازه­‌ها، پزشکان آزاد و… می‌­توانند تحت پوشش بیمه مشاغل آزاد قرار گیرند.

میزان حق بیمه مشاغل آزاد

میزان حق بیمه مشاغل آزاد، ۲۷ درصد دستمزد و حقوق اعلامی می‌باشد. تعیین حقوق و دستمزد مبنای حق بیمه، با اعلام متقاضی و توافق سازمان خواهد بود ­که باید مابین حداقل و حداکثر دستمزد سال موردنظر باشد. همیچنین سازمان تامین اجتماعی موظف است استحقاق یا عدم استحقاق متقاضی بیمه مشاغل آزاد را ظرف مدت دو ماه اعلام نماید.

نکته مهم

باید به این نکته مهم توجه داشت که خدمات و مزایای مربوط به بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری شامل این گروه از بیمه شدگان نمی‌­شود.

چه کسانی می‌توانند بیمه مشاغل آزاد شوند؟

۱. اتباع ایرانی اعم از شاغل یا غیرشاغل در فعالیت‌های مختلف در خارج از کشور که بیمه آنان با مقررات قانون تامین اجتماعی و تغییرات بعدی آن مغایرت نداشته باشد، می‌توانند خود را بیمه مشاغل آزاد نمایند.

اتباع ایرانی مقیم خارج کشور باید درخواست خود را طبق فرم مخصوصی، به نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران تسلیم و نمایندگی‌های سیاسی موظفند ظرف مدت «۱۵» روز از تاریخ وصول این قبیل درخواست‌ها، ضمن تائید تابعیت ایرانی متقاضیان، درخواست آن‌ها را به انضمام فتوکپی مدارک شناسایی متقاضیان و افراد خانواده موضوع ماده «۵۸» قانون تامین اجتماعی به سازمان ارسال دارند.

سازمان مکلف است ظرف مدت یک ماه، استحقاق متقاضی را احــراز و ضمــن تعیین نرخ و مـیزان حق بیمه ماهانه مشاغل آزاد از طریق نمایندگی‌های سیاسی بلافاصله مراتب را به متقاضی اعلام نماید.

متقاضیان، باید حق بیمه مربوط را به حساب بانکی که به نام سازمان تامین اجتماعی توسط نمایندگی‌های سیاسی افتتاح خواهد شد پرداخت و رسید پرداخت را به نمایندگی‌های مزبور ارسال نمایند.

پرداخت حق بیمه مقرره مشمولین این ماده بایستی به واحد پولی صورت گیرد که در قرارداد فی مابین سازمان و متقاضی توافق گردیده است.

۲. کارفرمایان کلیه فعالیت‌هایی ­که ­مشمول­ مقررات تامین اجتماعی قرار­ گرفته‌­اند.
۳. شرکاء کارفرما (شرکت مدنی یا تجاری)
۴. پیمانکاران با ارائه تصویر مفاصا حساب پیمان منعقده قبلی
۵. حق العمل کاران با ارائه پروانه حق العمل کاری معتبر
۶. اعضاء اصلی هیئت مدیره شرکت‌ها
۷. سهامداران شرکت‌های سهامی خاص به شرط اشتغال و عدم دریافت مزد با تسلیم تصویر آگهی تأسیس و یا آخرین تغییرات در روزنامه رسمی ­که مبین قید نام متقاضی باشد.

درصد حق بیمه مشاغل آزاد و صاحبان حرف

متقاضیان بیمه مشاغل آزاد می‌توانند موضوع بیمه خود را از نظر خدمات و مزایا انتخاب نمایند. بر این اساس درصد حق بیمه و خدمات مربوط به اینگونه از بیمه شدگان به شرح زیر می‌باشد:

  • بیمه بازنشستگی با نرخ حق بیمه ۱۲ درصد
  • بیمه بازنشستگی و از کارافتادگی و فوت با نرخ حق بیمه ۱۴ درصد
  • بیمه بازنشستگی و از کارافتادگی و فوت با نرخ حق بیمه ۱۸ درصد
  • خدمات درمانی با پرداخت سرانه درمان

نکته مهم

پرداخت دو درصد (۲%) حق بیمه مربوط به حمایت‌های بیمه‌ای و نیز یک درصد (۱%) بابت بیمه درمان (جمعاً ۳ درصد) براساس ماده «۲۸» قانون تامین اجتماعی به عهده دولت خواهد بود.

مبنای پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد

مأخذ کسر حق بیمه ماهانه مشمولین بیمه مشاغل آزاد به اختیار متقاضی بین حداقل و حداکثر دستمزد قانونی خواهد بود. بیمه شده می‌تواند هر بار با دارا بودن (۲) سال سابقه پرداخت حق بیمه از تاریخ ثبت درخواست کتبی، ۱۰ درصد میزان آن را افزایش دهد.

چنانچه بیمه شده مدتی پس از انقضاء موعد مقرر (دو سال) درخواست افزایش مأخذ حق بیمه را بنماید، در این حالت نیز نسبت افزایش همان (۱۰) درصد خواهد بود و برای مدت اضافی زائد بر دو سال افزایشی صورت نخواهد گرفت. افزایش‌های بعدی نیز موکول به گذشت دو سال پرداخت حق بیمه موضوع این آئین نامه از تاریخ افزایش خواهد بود.

نکته مهم

حداقل حقوق سالانه توسط شورای عالی کار و حداکثر حقوق توسط شورای عالی تامین اجتماعی تعیین می‌شود. در سال (۹۶) حداکثر حقوق (۷) برابر حداقل حقوق تعیین شده است.

مهلت پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

شعب سازمان پس از دریافت تقاضا حداکثر ظرف دو ماه فرصت دارند پس از بررسی (اخذ نظریه کمیسیون پزشکی و…) مراتب را ضمن تعیین نرخ و میزان حق بیمه ماهانه کتباً به متقاضی اعلام نمایند. متقاضی نیز مکلف است حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ اعلام همزمان نسبت به امضای قرارداد و پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد متعلقه اقدام نماید. چنانچه سه ماه مهلت مقرر (دو ماه واحد اجرایی و یک ماه متقاضی) سپری گردد، شروع امر بیمه منوط به درخواست مجدد و رعایت شرایط مقرر می‌باشد.

چنانچه پرداخت حق بیمه از طرف بیمه شده متوقف گردد و بین تاریخ قطع پرداخت حق بیمه و پرداخت مجدد بیش از (۳) ماه فاصله ایجاد نشده باشد، بیمه شده می‌تواند حق بیمه معوقه را به سازمان پرداخت نماید. در غیر این صورت ارتباط بیمه شده با سازمان قطع و ادامه بیمه مشاغل آزاد وی موکول به تسلیم درخواست مجدد و موافقت سازمان خواهد بود که در این صورت مبنای کسر حق بیمه این قبیل متقاضیان، همان مبنای قبلی خواهد بود.

بیمه شدگان بیمه مشاغل آزاد مکلفند پس از شروع بیمه، حق بیمه کامل هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد پرداخت نمایند. چنانچه بین آخرین پرداخت (ابتدای ماهی که حق بیمه متعلقه پرداخت نگردیده است) تا تاریخ پرداخت مجدد بیش از سه ماه فاصله ایجاد گردد، قرارداد از تاریخ قطع پرداخت ملغی محسوب شده و ادامه امر بیمه موکول به تسلیم درخواست مجدد، موافقت سازمان و عقد قرارداد جدید با رعایت شرایط مقرر می‌باشد.

نحوه محاسبه حق بیمه مشاغل آزاد

نحوه محاسبه حق بیمه متقاضیان بیمه مشاغل آزاد عبارت است از:

حقوق و دستمزد انتخابی که از حداقل دستمزد سال مورد نظر کمتر و از حداکثر آن بیشتر نباشد × درصد نوع بیمه درخواستی (بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی) + حق بیمه درمان.

فرمول محاسبه حق بیمه مشاغل آزاد

حق بیمه قابل پرداخت = حقوق و دستمزد ماهانه انتخابی × درصد نوع بیمه + حق بیمه سرانه درمان

مثال محاسبه حق بیمه مشاغل آزاد

فردی در تاریخ ۱۳۸۷/۰۵/۰۱ درخواست بیمه کامل (بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی و درمان) نموده است. به فرض این که حقوق و مزایای ماهانه انتخابی وی حداقل حقوق و تعداد افراد تحت تکفل وی ۲ نفر باشند، نحوه محاسبه حق بیمه مشاغل آزاد وی به شرح زیر می‌باشد:

حداقل حقوق ماهانه سال ۸۷: ۲,۱۹۶,۰۰۰ ریال
حق بیمه بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی: ۳۹۵,۲۸۰ =  ۱۸% × ۲,۱۹۶,۰۰۰
سرانه درمان ماهانه درسال ۸۷: ۶۳,۴۱۶ ریال 
حق بیمه درمان بیمه شده و دو نفر افراد تحت تکفل: ۱۹۰,۲۴۸ = ۳  ×  ۶۳,۴۱۶
جمع حق بیمه ماهیانه قابل پرداخت: ۵۸۵,۵۲۸  = ۲۸۰,۳۹۵  × ۹۰,۲۴۸

[ad_2]

لینک منبع
#بیمه #مشاغل #آزاد #درصد #حق #بیمه #مشاغل #آزاد #فرمول #مثال

چرخ خیاطی دستی Handy Stitch

چرخ خیاطی دستی Handy Stitch کوچک، سبک و قابل حمل طراحی نوین و کاربردی مناسب دوخت بالش ، جوراب ، انواع پارچه ها و ... دوخت با کیفیت بالا

ارسال دیدگاه
مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
[df-form-login]