خدمات تخصصی سئو و طراحی سایت (تجربه بهترین قیمت و خدمات ) میلاد سهراب نیا

حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

استایل گرانج چیست؟ چگونه می‌ توانیم یک استایل گرانج برای خود بسازیم ؟

[ad_1]

فرض کنید در دهه‌‌ی ۸۰ میلادی در شهر سیاتل هستید و گروهی از جوانان و گروه‌های موسیقی سرشناس راک مانند گروه نیروانا را با یک استایل خاص و جدید می‌بینید؛ لباس‌ هایی عمدتا اورسایز که در نگاه اول شبیه لباس‌های دست دوم هستند و به صورت لایه‌لایه روی یکدیگر پوشیده‌ شده‌اند.

تمام ویژگی‌های گفته‌شده، مربوط به سبک پوششی است که در این دهه رواج یافته و به نام گرانج شناخته می‌شود.

بعد از دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، استایل گرانج دچار تغییراتی شد. امروزه این استایل با حفظ برخی از ویژگی‌های کلاسیک خود و در ترکیب با بعضی از آیتم‌های امروزی و ترندی، طرفداران خاص خود را دارد.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به استایل گرانج هستید یا صرفا کنجکاو هستید تا درباره‌ی استایل‌های مختلف بدانید، تا پایان این مطلب همراه مجله‌ی کمد باشید.

استایل گرانج چیست (Grunge) و از کجا آمده است؟

استایل گرانج در دهه‌ی ۱۹۸۰ به عنوان یک پوشش ضد فرهنگ در واکنش به قدرت‌طلبی و سلطه‌جویی و گرایش غالب مردم جامعه به مادیات شکل گرفت. اگر بخواهیم دقیق‌تر از شروع آن بگوییم باید به سبکی از موسیقی به همین نام در سیاتل در دهه‌ی ۱۹۸۰ اشاره کنیم. در واقع موسیقی گرانج که از زیرشاخه‌های موسیقی راک است در شکل‌گیری این استایل و این سبک، نقش اساسی داشته است.

بعد از گذشت یک دهه از شکل‌گیری استایل گرانج در نهایت در ۱۹۹۲ گرانج از یک خرده فرهنگ به یک جریان غالب مد تبدیل شد. در این بین یکی از گروه‌های موسیقی راک معروف آن دوره به نام نیروانا در گسترش هر چه بیشتر این سبک نقش به سزایی داشت. علاوه بر تأثیر موسیقی راک بر گسترش این استایل، فیلم‌های هالیوودی و مجله‌های آمریکایی مانند مجله‌ی ساسی(Sassy) نیز در تبلیغ استایل گرانج نقش داشتند.

استایل گرانج چیست (Grunge) و از کجا آمده است؟
استایل گرانج چیست -کرت کوبین (از اعضای گروه موسیقی نیروانا) با استایل گرانج
کرت کوبین (از اعضای گروه موسیقی نیروانا) با استایل گرانج

حالا که با تاریخچه‌ی مختصری از استایل گرانج آشنا شده‌اید، فرصت خوبیست تا به بررسی ویژگی‌های استایل گرانج در آن دوره بپردازیم.

ویژگی استایل گرانج در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰

    لایه لایه پوشیدن

   عدم هماهنگی بصری در ظاهر کلی

  استفاده از لباس‌های دست دوم

    پوتین‌های چرمی

   پلیورهای راه‌راه و تی‌شرت‌های نخی

به طور کلی این استایل از چندین لایه‌ی نامرتب لباس که شاید در ترکیب با هم نتیجه‌ی متفاوت و ناسازگاری نیز داشتند، تشکیل می‌شد؛ برای مثال آقایان از پیراهن‌های پیچازی (عموما به پیراهن‌های پشمی گفته می‌شود که دارای طرح‌های شبیه به چهارخانه‌های ریز یا به اصطلاح شطرنجی هستند)، شلوارهای جین پاره در کنار گرم‌کن‌های بلند و کتونی‌های کانورس آل‌استار یا پوتین‌های نظامی استفاده می‌کردند. زنان نیز با بی‌‌توجهی به هماهنگ بودن آیتم‌های پوشش خود، از لحاظ رنگ و سبک، ظاهر و استایل کلی خود را انتخاب می‌کردند.

وینونا رایدر(بازیگر شناخته‌شده‌ی دهه‌ی 90 میلادی) با استایل گرانج
وینونا رایدر(بازیگر شناخته‌شده‌ی دهه‌ی ۹۰ میلادی) با استایل گرانج

چگونه در دنیای امروز یک استایل گرانج دخترانه و استایل گرانج پسرانه داشته باشیم؟

احتمالا بعد از خواندن این دو بخش تا حدودی با تاریخچه و ویژگی‌های استایل گرانج در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی آشنا شده‌اید. در ادامه‌ی این مطلب قرار است به شما با معرفی چند ایده برای ساخت استایل گرانج دخترانه و استایل گرانج پسرانه، کمک کنیم.

۹ ایده برای استایل گرانج دخترانه

۱.  از لایه لایه پوشیدن آیتم‌های مختلف غافل نشوید.

اگر به یاد داشته باشید، پیش از این گفتیم یکی از ویژگی‌های استایل گرانج در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی لایه‌لایه پوشیدن لباس‌های مختلف روی یکدیگر بود. می‌توانید از این ویژگی الهام بگیرید و لایه‌های زیادی را با هم بپوشید؛ برای مثال می‌توانید یک تی‌شرت آستین کوتاه را روی یک بلوز آستین بلند بپوشید تا به یک ظاهر گرانج کلاسیک برسید.

استایل گرانج دخترانه - لایه لایه پوشیدن

۲. از آیتم‌های چهارخانه استفاده کنید.

از لباس‌های چهارخانه در ساخت یک استایل گرانج دخترانه کمک بگیرید. این لباس می‌تواند یک شومیز یا پیراهن بلند و حتی یک شلوار یا دامن باشد.

استایل گرانج دخترانه - لباس چهارخانه

۳. از طرح‌ها و به طور کلی آیتم‌ های متضاد و مخالف یکدیگر استفاده کنید.

یادتان باشد برای استایل گرانج، دست شما در انتخاب طرح‌های متنوع و استفاده از قطعات متفاوت لباس باز است. اگر ناهماهنگی و تضاد زیاد را دوست ندارید، می‌توانید برای مثال از یک تی‌شرت به همراه یک شلوار با دو طرح چاپی متفاوت استفاده کنید یا حتی از اکسسوری‌هایی با طرح‌های چاپی متفاوت با لباس‌هایتان کمک بگیرید. در استایل گرانج برخلاف سبک پانک دست شما در استفاده از رنگ‌های متنوع باز است؛ پس از این فرصت استفاده کنید.

استایل گرانج دخترانه -آیتم های متضاد و مخالف

۴. برای داشتن یک استایل گرانج با دامن، پوشیدن دامن‌های پلیسه‌ای را فراموش نکنید.

اگر دنبال چند ایده برای داشتن استایل گرانج با دامن هستید، از دامن‌های پلیسه‌ غافل نشوید. در کنار دامن‌های پلیسه‌ای، دامن‌های چهارخانه نیز یکی دیگر از آیتم‌های پرکاربرد برای استایل گرانج هستند.

استایل گرانج دخترانه - استایل با دامن پلیسه

۵. با لباس‌های اورسایز یک استایل گرانج کلاسیک برای خود بسازید.

اگر از طرفداران کت‌ها، پالتو‌های اورسایز، تی‌شرت‌های آزاد، شلوارهای کارگو و … هستید، در ساخت استایل گرانج مد نظرتان از آن‌ها استفاده کنید.از طرفی حتما  نیاز نیست که کل استایلتان را از آیتم‌های اورسایز انتخاب کنید.

استایل گرانج دخترانه - لباس اورسایز

۶. برای داشتن یک استایل گرانج کره‌ای از ترکیب دامن‌های کوتاه در کنار آیتم‌های دیگر استایل گرانج استفاده کنید.

اگر هم طرفدار استایل‌های کره‌ای و هم استایل گرانج هستید و برای مهمانی‌های دوستانه‌ی خود دنبال یک استایل با ترکیب این دو استایل هستید، می‌توانید از دامن کوتاه پلیسه‌ای استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما دامن‌هایی با طرح چهارخانه هستند. شما می‌توانید این مدل دامن را با ترکیب یک تی‌شرت اورسایز به همراه یک لباس آستین بلند بپوشید و با اکسسوری‌هایی متنوعی از کمربندهای زنجیر‌دار تا گردنبندهای چند لایه استایل کنید.

استایل گرانج دخترانه - استایل گرانج کره ای

۷. یک ست مونوکروم مشکی با آیتم‌های استایل گرانج برای طرفداران استایل گرانج مشکی گزینه‌ای عالیست.

اگر طرفدار استایل گرانج دارک دخترانه هستید، از یک ست مونوکروم مشکی استفاده کنید. شما می‌توانید این ست را بر حسب سلیقه و لباس‌هایی که دارید شخصی‌سازی کنید و یک استایل گرانج مشکی و خاص برای خودتان بسازید؛ برای مثال به سراغ شلوار بگ یا کت و حتی تی‌شرت مشکی‌رنگ قدیمیتان بروید و این دفعه طرح دلخواهتان را روی آن نقاشی کنید.

استایل گرانج دخترانه - ست مونوکروم

۸. برای استفاده از اکسسوری گرانج مانند گردنبند و انگشتر به سراغ زیورآلات نقره‌ای بروید.

از زیورآلاتی مانند گردنبند‌ها و انگشترهای مختلف به صورت لایه‌لایه وبه تعداد دلخواهتان استفاده کنید. اگر به دنبال یک استایل گرانج کلاسیک هستید، می‌توانید از عینک آفتابی‌های بیضی شکل یا با فرمی خارج از فرم طبیعی  که همیشه دیده‌اید، استفاده کنید. عینک بیضی‌شکل توسط اعضای گروه نیروانا استفاده می‌شد که از اولین افراد شناخته‌شده‌ای بودند که در آن دوره به سبک گرانج لباس می‌پوشیدند.

استایل گرانج دخترانه - اکسسوری گرانج

۹. برای انتخاب کفش گرانج به سراغ Combat boot ها بروید.

این مدل بوت‌ها در واقع شکل امروزی‌تر بوت‌های سربازی هستند. شما می‌توانید بر اساس سلیقه‌ی خود از انواع آن‌ها در تکمیل استایل گرانج استفاده کنید. به طور کلی فراموش نکنید بوت‌هایی که شبیه به بوت‌های نظامی هستند در کنار کتونی‌های آل استار به شما در رسیدن به یک استایل گرانج کمک می‌کنند.

استایل گرانج دخترانه - کفش گرانج

۵ ایده برای داشتن یک استایل گرانج مردانه

۱. لباس‌های خود را دوباره طراحی کنید.

به سراغ کت جین قدیمی‌تان که خیلی هم آن را دوست دارید بروید و سعی کنید تغییرات دلخواهتان را در آن ایجاد کنید. می‌توانید از ابزارهای متنوع و رنگ‌های پارچه استفاده کنید و طرح جدیدی را روی کت خود نقاشی کنید. حتی می‌توانید با کمک تکه‌دوزی یا پچ‌ها و برچسب‌های حرارتی و وسایل تزیینی مانند زنجیرها یا دکمه‌های فلزی، مدل جدید و متنوعی را به لباستان بدهید. هدف این است که اگر به این کار علاقه‌مند هستید از خلاقیتتان استفاده کنید و با دوباره طراحی کردن لباس‌هایتان استایل گرانج مختص خودتان را بسازید.

استایل گرانج پسرانه - تغییر در لباس های قدیمی

۲. شلوار جین در استایل گرانج پسرانه یک گزینه‌ی پرکاربرد است.

اگر به خاطر داشته باشید در ویژگی‌های استایل گرانج دهه‌ی ۸۰ میلادی گفتیم که معمولا  از لباس‌های دست دوم استفاده می‌کردند. اگر علاقه‌مندید استایل گرانج شما به دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی نزدیک باشد، از شلوار جین‌هایی استفاده کنید که فرم رسمی نداشته باشند. شلوار جین‌هایی که اغلب دارای رنگ‌های آبی روشن با سایه‌های سفید هستند گزینه‌ی مناسبی خواهند بود. از طرفی اگر به شلوارهای زاپ‌دار علاقه دارید، انتخاب این مدل شلوار نیز می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌ها برای این استایل باشد.

استایل گرانج پسرانه - شلوار جین

۳. از تیشرت‌ها با طرح چاپی گروه موسیقی و خواننده‌ی محبوبتان یا طرح‌های گرافیکی استفاده کنید.

شکل‌گیری سبک گرانج از موسیقی بوده است پس از همین موضوع الهام بگیرید و از لباس‌هایی با طرح‌های چاپی گروه موسیقی موردعلاقه‌تان استفاده کنید. از تی‌شرت‌ها و بلوزهایی که  دارای طرح‌های گرافیکی جذابی هستند نیز غافل نشوید.

استایل گرانج پسرانه - تیشرت های چاپی

۴.استفاده از لباس‌های اورسایز و چهارخانه را فراموش نکنید.

لباس‌های اورسایز و هم‌چنین پیراهن‌های چهارخانه از گزینه‌هایی هستند که می‌توانید به راحتی با هرکدام از آن‌ها استایل‌ گرانج متنوعی را برای خود بسازید. این مدل پیراهن‌ها را می‌توانید با شلوارهای جین، مشکی، کارگو و حتی شلوارهای چهارخانه ست کنید.

استایل گرانج پسرانه - لباس اورسایز و چهارخانه

۵.لباس‌ های مختلف را کنار هم استفاده کنید و لایه لایه بپوشید.

تی‌شرت خود را با یک لباس آستین بلند به همراه یک کت اورسایز بپوشید. برای شلوار از کارگوها یا شلوارهای بگی استفاده کنید. خلاصه با قطعات مختلف لباس بازی کنید و لایه‌های متنوعی را برای خود بسازید. در کنار لباس‌هایتان می‌توانید از گردنبند‌های زنجیری، دستبندهای چند لایه، ساعت و انگشترهای متنوع استفاده کنید. چنین استایلی با یک Combat Boot یا کتونی‌ آل‌استار می‌تواند  به خوبی تکمیل شود.

استایل گرانج پسرانه - ابده ای لباس گرانج

 برای ایده‌های بیشتر می‌توانید از تصاویر زیر کمک بگیرید. تصویر۱۸-۱۹-۲۰-۲۱

استایل گرانج پسرانه - لایه لایه پوشیدن
استایل گرانج پسرانه - لباس پسرانه به سبک استایل گرانج
استایل گرانج پسرانه - ایده لباس پسرانه به سبک گرانج
لباس پسرانه گرانج - ست لباس گرانج برای پسرها

سخن پایانی

در این مطلب از مجله‌ی کمد سعی کردیم با تاریخچه‌ی استایل گرانج و دلیل پدید آمدن آن آشنا شویم و متوجه شدیم که موسیقی نقش اساسی در شکل‌گیری این استایل داشته است. از طرفی اگر از علاقه‌مندان به استایل گرانج هستید، می‌توانید با لباس‌ها و اکسسوری‌هایی که دارید و با کمک این مطلب یک استایل گرانج امروزی برحسب سلیقه‌ی خود بسازید.

مشتاقیم تا نظر شما را درباره‌ی این استایل بدانیم. اگر از طرفداران استایل گرانج هستید در بخش نظرات از دلیل علاقه‌ی خود به این استایل بگویید.

منابع:

کتاب گرایش‌های طراحی لباس-مایری مکنزی

www.instyle.com

www.fashionbeans.com

www.byrdie.com

The post استایل گرانج چیست؟ چگونه می‌ توانیم یک استایل گرانج برای خود بسازیم ؟ appeared first on مجله مد و پوشاک.

[ad_2]

لینک منبع
#استایل #گرانج #چیست #چگونه #می #توانیم #یک #استایل #گرانج #برای #خود #بسازیم

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
[df-form-login]