حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.

غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه …

[ad_1]

بدون شک چشیدن غذاهای بندرعباس یکی از لذت‌های اصلی و تکرارنشدنی سفر به بندرعباس خواهد بود. کافی است یکبار طعم این غذاها را امتحان کنید تا این غذاها تبدیل شوند به دلیل اصلی برای سفر دوباره و چندباره شما به مرکز استان هرمزگان شود. غذاهای محلی بندرعباس به دلیل مراودات فرهنگی مردم کشور هند با بندرعباس پر از طعم و چاشنی‌های متنوع است. با ما در ادامه همراه باشید تا با ارائه فهرستی از خوشمزه‌ترین غذاها و لذیذترین شیرینی ‌های محلی بندرعباس آشنا شوید تابه  هنگام سفر به بندرعباس هیچ یک از مزه‌های لذیذ و خوش طعم و بو بندر را از دست ندهید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی بندرعباس

در این قسمت از مقاله به معرفی غذاهای محلی بندرعباس که طعم لذیذ و جذابی را برای شما به ارمغان خواهند آورد، اشاره می‌کنیم.

گبولی گوشت

غذاهای محلی بندرعباس
غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه... ۱۲

گوبولی یا گبولی گوشت یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است که در بین مردم این بندر و استان هرمزگان شهرت بسیار زیادی دارد. ادویه‌های بسیار زیادی در این غذا به کار رفته؛ به همین دلیل خوش طعم و عطر و همینطور سرشار از خاصیت است. گبولی با گوشت قرمز و مرغ پخت می‌شود و یک وعده مطلوب و کامل برای ناهار تلقی می‌شود.

مواد تشکیل‌دهنده گبولی گوشت متشکل از گوشت پخته و تفت داده شده، پیاز داغ، سیب‌زمینی سرخ شده، نخود پخته، پلوی پخته شده با آب گوشت و انواع ادویه مثل میخک، لیمو عمانی، هل، ادویه‌های مخصوص جنوبی و همچنین فلفل پخته شده است.

دستور پخت گبولی

برای پخت گبولی ابتدا گوشت را با پیاز تفت داده و فلفل سیاه، چوب دارچین و زردچوبه در یک قابله می‌ریزند و سپس به آن، آب را اضافه می‌کنید تا گوشت به خوبی بپزد. در آخر پخت نیز، نمک را به آن اضافه کرده و آب گوشت را هم صاف می‌کنند. پس از آن، در داخل آب آن فلفل سیاه، میخک، هل، ادویه پلویی و پودر لیمو عمانی می‌ریزند.

پیاز و سیب‌زمینی را خلالی سرخ می‌کنند و بر روی آن پودر لیمو عمانی اضافه می‌کنند. نخودی را که از پیش پخته شده را اندکی تفت داده و به آن فلفل سیاه و نمک اضافه می‌کنند. کشمش را هم که از پیش شسته شده و آب آن رفته، نیز تفت می‌دهند. برنج را هم به صورت کته‌ای می‌پزند و روی آن کمی کره می‌گذارند و مواد را هنگامی که برنج آماده شد روی آن می‌ریزند. در صورت تمایل نیز اندکی میخک و پودر هل روی برنج می‌ریزند.

کلمبا

یکی دیگر از غذاهای محلی بندرعباس که طرفداران بسیار زیادی دارد، کلمبا است. این غذا جزو غذاهای خوشمزه، با باقت نرم و همینطور چرب است که ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن، ماهی است. البته در تهیه و پخت این غذا گندم پرک نیز نقش مهمی دارد. پس از پختن گندم، تیغ‌های ماهی را ازش جدا می‌کنند و آن را می‌پزند و به گندم اضافه می‌کنند. سبزی‌های معطر نیز سهم زیادی در خوشمزه‌تر شدن غذا می‌کند؛ اما شاید بتوان دلیل اصلی خوشمزه‌تر شدن کلمبا را استفاده از روغن حیوانی (جونون) در روند پخت آن دانست.

زیبون

غذاهای محلی بندرعباس
غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه... ۱۳

یکی از محبوب ترین و مشهورترین غذاهای محلی بندرعباس، زیبون نام دارد. این غذا از دو ماده اصلی سیب‌زمینی و ماهی و همینطور ترکیب این دو تهیه و پخت می‌شود؛ به این صورت که ماهی تازه را با ادویه‌های مخصوص و تند چند ساعت قبل از پخت، مزه‌‌دار کرده و سرخ می‌کنند. پس از این مرحله سیب‌زمینی‌ها را سرخ کرده و با گوجه فرنگی‌ها مخلوط و تفت داده شده و سپس با پیاز مخلوط می‌کنند. تمامی این مواد آماده و پخته شده را نیز به همراه ماهی از قبل سرخ شده در انتها درون نان‌های محلی مخصوص این منطقه می‌گذارند و به عنوان یک خورشت خوشمزه و خوش طعم در کنار برنج دمی سرو می‌کنند.

هواری

هواری نام یکی دیگر از غذاهای محلی بندرعباس است که به نام هووری نیز در بین مردم محلی استان هرمزگان مشهور است. این غذا مخصوص این بندر و استان جنوبی کشور است و طعم بسیار لذیذ آن برایتان تکراری نخواهد شد و تبدیل به یکی از شاخصه‌ها و جاذبه‌های اصلی شهر بندرعباس شده است که مسافران بسیار زیادی را جذب خود می‌کند. این غذا البته در بسیاری از مناطق دیگر نیز پخت می‌شود و از محبوبیت زیادی نیز در میان مردم مختلف برخوردار است، اما زادگاه اصلی آن در مرکز استان هرمزگان است و هیچ جای کشور نمی‌توانید مزه اصلی آن را بچشید، جز در بندرعباس. پس چه بهتر که هنگام سفر به بندرعباس به هیچ وجه تجربه چشیدن طعم هواری را از یاد نبرید.

تهیه غذای هواری بیشتر با ماهی و یا میگو انجام می‌شود؛ که به همین دلیل به آن هواری ماهی یا هواری میگو می‌گویند. البته این غذا بیشتر مواقع با ماهی هوور طبخ و پخته می‌شود. ماهیت این غذا که از مورد استفاده‌ترین غذاهای محلی بندرعباس نیز به شمار می‌آید، به این شکل است که مخلوطی از ماهی و یا میگو، سبزیجات معطر، به همراه پیاز داغ، سیر و ادویه با برنج مخلوط کرده و اغلب به منظور عطر و طعم بسیار بهتر، رب گوجه فرنگی و زعفران نیز به این مخلوط جذاب اضافه می‌شود.

هزاری

غذاهای محلی بندرعباس
غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه... ۱۴

هزاری نیز از دیگر غذاهای محلی بندرعباس است که در میان مردم استان هرمزگان رایج و مرسوم است. این غذا یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی جنوب کشور است که با برنج و ماهی طبخ و پخت می‌شود. هزاری که در مجالس مردم بومی بندرعباس بیشتر سرو می‌شود، در تهیه آن از مهم‌ترین و لذیذترین ماده اولیه جنوب کشور و البته بندرعباس، یعنی ماهی استفاده می‌شود.

طبخ این غذا جذاب جنوبی به این صورت است که ماهی را ابتدا با ادویه‌های تند و خوش بو، مزه‌‌دار کرده و بعد آن را در مدت کمی در آبلیمو می‌خوابانند. سپس ماهی سرخ شده به صورت تکه تکه درمی‌آورند و مقداری پیاز را تفت داده و با آن به صورت لایه به لایه در داخل برنج می‌گذارند و به مدت یک ساعت الی یک ساعت و نیم منتظر می‌مانند تا برنج به خوبی دم بکشد و هنگام سرو غذا در انتها، فلفل دلمه‌ای را با آن سرو می‌کنند.

عنکاس

مرکب عنکاس یکی از جذاب‌ترین و مشهورترین غذاهای محلی بندرعباس است که طعم لذیذ و بی‌نظیر ماهی باعث شده که اهالی و ساکنان هرمزگان و همینطور قشم برای تهیه و خوردن این غذا، حسابی سر و دست بشکنند.

تهیه این غذا کار به هیچ وجه آسانی نیست و زحمت بسیار زیادی را می‌طلبد. جنوبی‌ها پس از تکه تکه کردن گوشت عنکاس، آن را به مدت ده دقیقه جلوی آفتاب قرار داده و اجازه می‌دهند تا خشک شود و سپس این گوشت‌های خشک شده را کباب می‌کنند. پس از آن کمی شروع به کوبیدن آن می‌کنند و در سفره قرار می‌دهند. این غذای لذیذ و خوشمزه را بایستی با لیمو یا خارک خرما نوش جان کنید تا آن طعم بی‌بدیل و تکرارنشدنی را که علت محبوبیت عنکاس در بین اهالی جنوب است را بچشید.

سوراغ

غذاهای محلی بندرعباس
غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه... ۱۵

سوراغ نیز از جمله غذاهای محلی بندرعباس است که البته باید آن را در دسته دسرهای محلی بندرعباس دسته‌بندی کرد؛ چون بیشتر از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنند و در کنار غذای اصلی سرو می‌شود.

سوراغ که قدمت هزار ساله دارد، یک نوع خورشت بندری است. در مرکز استان هرمزگان مخلوط ماهی مومغ (حشینه)، خاک سرخ جزیره هرمز (گِلَک)، آب نمک و پوست نارنج (برای خوشبو کردن) را به همراها نمک فراوان به مدت ۱۰ روز در یک ظرف در بسته، نگه می‌دارند که به غلظت مدنظر برسد. سپس ماهی‌‌ها را در این محلول زده و بار دیگر در ظرف می‌‌ریزند. آب سوراغ را پس از آماده شدن آن برداشته و سپس بر روی نان می‌کشند و به اصطلاح خود اهالی جنوب، نان سوراغ روغنی را میل می‌کنند؛ یا با برنج دم کرده به عنوان مواد استنبلی نوش جان می‌‌کنند.

کوفته مومغ

کوفته مومغ نیز یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است که علیرغم نامش شباهت زیادی به کتلت یا کوکو دارد. این غذا از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه هرمزگان است. برای تهیه کوفته موضع، ماهی ساردین پخته‌ شده با تخم‌ مرغ، سیب‌زمینی آب‌پز و سبزی‌های محلی و ادویه فراوان را باهم ترکیب و در روغن سرخ می‌کنند.

پس از تیغ گرفتن گوشت ماهی مومغ یا همان ساردین و پختن با ادویه فراوان، تخم مرغ، سبزی محلی و سیب زمینی آب‌پز را باهم مخلوط می‌کنند و در روغن سرخ می‌کنند. اگر بگوییم همه از خوردن این غذای محبوب جنوبی‌ها لذت خواهند برد، اغراق نکرده‌ایم.

کاتوغ

کاتوغ ماهی یا کاتوغ یک نوع خورشت معروف جنوب است که البته در قشم بیشتر محبوبیت دارد و از یک طعم منحصر به فرد و لذیذ برخوردار است. در تهیه این غذای خوشمزه که از غذاهای محلی بندرعباس نیز تلقی می‌شود، پیاز، گوجه فرنگی و سبزی به همراه ادویه‌های خاص و جذاب جنوبی تفت داده می‌شود و بعد از آن ماهی‌های خرد شده نیز به آن‌ها اضافه شده و پس از اندکی پخته شدن، داخل آب آماده سرو می‌شود.

برنج دیشو

غذاهای محلی بندرعباس
غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه... ۱۶

حتما تا الان به این موضوع پی برده‌اید که وقتی وارد استان هرمزگان می‌شوید، با تنوعی از غذاهای خوشمزه و عالی روبه‌رو می‌شوید. یکی دیگر از غذاهای محلی بندرعباس که بسیار دلچسب و خوشمزه است، برنج دیشو یا همان برنج محلی است. اگر چشیدن طعم‌های متفاوت نیز برای شما هیجان‌انگیز است، پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به بندرعباس از چشیدن برنج دیشو به هیچ وجه غافل نشوید. این برنج خوشمزه و رنگارنگ، دارای بویی خارق‌العاده است. این برنج با شیره خرما تهیه می‌شود و در تهیه آن از خرمای هرمزگان استفاده شده است. در سفره‌های وعده‌های غذایی اهالی هرمزگان، برنج دیشو همراه با ماهی خود نمایی می‌کند.

مهیاوه

یکی از غذاهای محالی بندرعباس، مهیاوه است که نوعی سس تلقی می‌‌شود. به این غذا مهوه یا مهیابه نیز می‌‌گویند.

مهیاوه یک نوع غذای تیره رنگ، شور، تند و آبکی است که طرفداران بسیاری در جنوب دارد و آن را از یک نوع ماهی ریز به نام متو، موتو یا حشینه (ساردین و مومغ) تهیه می‌کنند. این غذا با نان یا همراه غذاهای دیگر سرو می‌شود و بسیار نیز اشتهاآور و مقوی است.

برای پخت و تهیه این غذا، پودر ماهی ساردین را با گشنیز، فلفل، زردچوبه و خردل مخلوط کرده و سپس همراه نمک در ظرفی ریخته و در آن ظرف را می‌‌بندند. سپس این مخلوط را به مدت یک ماه در آفتاب قرار می‌‌دهند تا آماده شود. مهیاوه را همراه با نان یا برنج با هم میل می‌کنند.

رزرو هتل ۵ستاره با سه کلیک خوبه

جریش

جریش یکی از غذاهای محلی بندرعباس است که همان حلیم بلغور گندم است که غذایی بسیار انرژی زا و مقوی است. جریش بیشتر برای افطاری و در ماه رمضان تدارک و تهیه می‌شود. حلیم به علت دارا بودن گندم و بلغور لبریز از انواع پرو‌تئین‌ها، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان و فیبر است. البته این غذای خوشمزه و لذیذ خارج از مرزها نیز طرفداران خاص خودش را دارد.

قلیه ماهی و میگو

غذاهای محلی بندرعباس
غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه... ۱۷

میگو و قلیه ماهی در استان هرمزگان طرفداران بسیار زیادی دارد و طعم بینظر و  لذیذ آن زبانزد خاص و عام است. این طعم، قلیه ماهی را در زمره آن غذاهای محلی بندرعباس قرار می‌دهد که همگی برایش سر و دست می‌شکنند. البته نا گفته نماند در همه جا، نوع پخت آن متفاوت است.

قلیه ماهی معمولا به کمک ماهی، نمک، فلفل، زردچوبه، سیر، پیاز، سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، تمر هندی، رب گوجه‌فرنگی و روغن می‌پزند.

تمر هندی این غذا را کمی ترش مزه می‌کند و علت داشتن سیر و سبزی (گشنیز)، خورشتی خوش رنگ و خوش طعم و است. ماهی که برای تهیه و پخت قلیه استفاده می‌شود، باید بدون استخوان باشد. ماهی‌های حلوا سیاه، سنگسر، شوریده و هامور برای تهیه این غذا بسیار مناسب هستند. سرو این خورش خوشمزه با پلو یکی از لذت‌بخش‌ترین تجارب شما خواهد بود.

پودینی کوسه خوشمزه ترین غذاهای دریایی بندرعباس

از دیگر غذاهای محلی بندرعباس که در جنوب کشور بسیار محبوب است، پودینی کوسه است که در جزیره قشم مصرف آن رواج زیادی دارد. برای طبخ و پخت این غذا، سفره ماهی یا کوسه ماهی را تکه تکه کرده و آن را می‌جوشانند تا استخوان‌ها و پوست آن به راحتی از ماهی جدا شود. سپس گوشت ماهی را به دقت ریش ریش کرده و با ترکیب خاصی از پیاز سرخ‌شده، سیر، گشنیز، ادویه، شنبلیله و رب گوجه‌فرنگی مخلوط می‌کنند. این غذای لذیذ و خوشمزه پس از ۱۰ دقیقه حرارت، آماده می‌شود. پودینی کوسه را می‌توان هم با برنج و هم با نان سرو کرد و از خوردن آن لذت برد. البته فراموش نکنید که گوشت کوسه ماهی حاوی مقدار زیادی جیوه است؛ بنابراین مصرف بیش از حد آن به ویژه برای زنان باردار به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

ماهی زغالی

غذاهای محلی بندرعباس
غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه... ۱۸

ماهی زغالی یا ماهی برشته از جمله غذاهای سنتی قشم است که زنان این خطه از ایران زمین آن را بسیار لذیذ و خوشمزه طبخ می‌کنند. برای برشته کردن ماهی‌ها، ابتدا شکم‌شان را با ترکیبی از شوید، پیاز، گشنیز و ادویه پر کرده و سپس آنها را روی ورق‌های فلزی بسیار داغ می‌چینند و روی شعله گاز یا زغال قرار می‌دهند. اگرچه در پخت این غذا از ماهی‌های مختلفی چون سرخو، گاریز، ساردین، زرده، سنگسر و هوور استفاده می‌شود.

موفلک

موفلک یکی دیگر از غذاهای محلی بندرعباس است که طعم بسیار جذاب و تکرارنشدنی دارد که در ترکیب آن به جای برنج از جو یا گندم برشته شده استفاده می‌شود و آن را به همراه ماهی بدون استخوان و مخصوص جنوب، پیاز سرخ شده و ادویه دم می‌کنند. می‌توان در آخرین دقایق پخت، کمی ادویه و تخم گشنیز نیز به این غذای خوشمزه و لذیذ اضافه کرد.

دوپیازه میگو

دوپیازه میگو نیز از جمله غذاهای محلی بندرعباس است که از محبوب‌ترین غذاهای سنتی هرمزگان و قشم به حساب می‌آید. در تهیه این غذای خوشمزه و لذیذ، از پیاز، ادویه جات مخصوص، ترشی و فلفل قرمز استفاده می‌شود. این ادویه‌های خوش عطر و خوش مزه صرفاً برای طعم دادن به میگو استفاده می‌شود؛ چرا که بدون شک در هیچ جای دنیا شما چنین میگویی، آن هم با این طعم لذیذ نخواهید دید. مواد مغذی بسیاری در این نوع میگو وجود دارد که یک غذای بسیار سالم و مقوی به حساب می‌آید که خوردن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کولی ماهی

غذاهای محلی بندرعباس
غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه... ۱۹

یکی دیگر از غذاهای محلی بندرعباس که در بین تمام مردم شناخته شده است، کولی ماهی است. کولی که با ماهی، پیاز نمک و فلفل، سس انار، سبزیجات معطر (گشنیز و شنبلیله)، زرد چوبه و سیر پخته می‌شود. این غذا با برنج سرو می‌گردد. اگر به استان هرمزگان و بندرعباس سفر کردید، در رستوان‌های محلی جنوب کشور، حتما از این غذای خوشمزه و لذیذ تناول کنید. چرا که از طعم تکرارنشدنی و جذاب آن هیچ وقت سیر نخواهید شد.

نان‌های سنتی بندرعباس

در کنار غذاهای محلی بندرعباس، نان‌های سنتی فراوانی نیز در این استان جنوبی کشور وجود دارد. در این قسمت به بررسی و معرفی آنان خواهیم پرداخت تا آماده شوید برای شیرینی های محلی بندرعباس که از لذیذترین و جذاب‌ترین خوراکی‌های جنوبی هستند.

نان تمشی 

نان تمشی جزو غذاها و همچنین دسرهای مشهور مردم جنوب کشور است که در زمره شیرینی‌ های محلی بندرعباس و همچنین نان‌های سنتی آن قرار می‌گیرد.. این نان محلی بسیار نازک را در هرمزگان به همراه سس مخصوص می‌‌پزند. در این نان، پنیر و تخم‌ مرغ می‌ریزند؛ که هم زمان با نان می‌‌پزند. نان تمشی را اغلب با سوراغ یا مهیاوه سرو می‌‌کنند.

نان کروسی

غذاهای محلی بندرعباس
غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه... ۲۰

اگر به نان شیرین و چرب علاقمند هستید، نان کروسی پیشنهاد ما به شماست. این نان خوشمزه و بسیار لذیذ، در استان هرمزگان با یک روش بسیار خاص تهیه و پخت می‌شود. به یک تاوه‌ی مخصوص که ۶ گودال در آن وجود دارد، برای پخت این نان نیاز است. داخل گودال‌ها را بعد از اینکه تاوه گرم شد، روغن می‌ریزند و سپس روی روغن‌ها را خمیر قرار می‌دهند و بعد از آن، نان پخته شده و آماده را از داخل تاوه خارج کرده و در یک کاسه‌ای پر از شکر و شیر قرار می‌دهند. نان کروسی شما آماده است تا در کنار غذاهای محلی بندرعباس، آن را میل کنید.

نان بالاتاوه

از دیگر نا‌ن‌های خوشمزه و خوش طعم هرمزگان نان بالاتاوه است. به منظور آماده‌سازی و پختن این نان سنتی، ابتدا آرد را به صورت خمیر در آورده و اجازه می‌دهیم تا استراحت کرده و پف کند. یک روز بعد کمی از خمیر استراحت کرده را برداشته و باز می‌کنند. سپس روی خمیر کمی روغن می‌زنند و بعد از آن خمیر را تا کرده و دوباره باز می‌کنند و در تاوه داغ قرار می‌دهند تا بپزد.

نان کلوکی

از دیگر نان‌های بی‌نظیر و جذاب بندرعباس، نان کلوکی است که بسیار خوش طعم و خوش عطر است. این نان از ترکیب مهیاوه، روغن، آرد، انواع گیاهان معطر و دارویی و نخود تهیه می‌شود و مهمان سفره‌های سحری، افطاری، صبحانه و یا سفره‌های شام اهالی جنوب است تا با غذاهای محلی بندرعباس میل کنند. این نان، از جمله نان‌های سنتی بسیار پرطرفدار و خوشمزه هرمزگان به حساب می‌آید.

نان چم چمو

غذاهای محلی بندرعباس
غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه... ۲۱

یکی از نان‌‌های محلی هرمزگان، نان چم چمو است که بسیار خوش ‌طعم و لذیذ است. این نان که به آن نان تخم‌مرغی نیز می‌گویند، برای درست کردنش از روغن، تخم‌ مرغ، آرد و شکر استفاده می‌شود. نان چم چمو را به طور معمول در وعده صبحانه میل می‌کنند. این نان یکی از نان‌‌های بسیار معروف بندرعباس است که قدمت بسیار طولانی‌ای نیز دارد و از غذاهای محلی بندرعباس نیز تلقی می‌شود.

شیرینی های محلی بندرعباس

حال به یکی از خوشمزه‌ترین قسمت‌های مقاله، یعنی معرفی شیرینی های محلی بندرعباس می‌رسیم.

کلوچه تنوری 

کلوچه‌ی محلی و سنتی تنوری، از جمله شیرینی های محلی بندرعباس است که طرفداران بسیار زیادی در بین توریست‌ها و گردشگران و همچنین مردم این منطقه برخوردار است. این کلوچه خوشمزه از مخلوط آرد، روغن، شکر، گلاب و هل تهیه می‌شود.

برای تهیه این کلوچه خوش طعم و خوشمزه، ابتدا آرد را داخل روغن بسیار داغ ریخته و سپس آهسته آهسته ترکیب گلاب، آب و شکر را به آن اضافه می‌کنند و در انتها نیز خمیر بدست آمده را به صورت قالب‌های دلخواه شکل داده و در تابه می‌گذارند.

مالوکی

مالوکی نوعی شیرینی سنتی در جنوب کشور است که از شیرینی های محلی بندرعباس به حساب می‌آید. این شیرینی از ترکیب تخم مرغ، ماست، پودر قند و آرد تهیه می‌‌شود. سپس روغن ذوب ‌شده و زرده‌‌های تخم مرغ را بایکدیگر ترکیب کرده و کم‌ کم آرد را به آن اضافه می‌‌کنند. نزدیک به ۲ ساعت به خمیر به‌ دست آمده که در نایلون قرار داده شده، استراحت می‌‌دهند.

سپس خمیر بدست آمده را که استراحت کرده، به شکل دایره‌‌های کوچک درآورده و در روغن داغ و فراوان سرخ می‌کنند. سپس بعد از آن که روغن اضافی آن را گرفتند، در پودر قند می‌غلتانند و سرو می‌‌کنند.

رنگینک

غذاهای محلی بندرعباس
غذاهای محلی بندرعباس؛ از گبولی گوشت تا هزاری و قلیه... ۲۲

یک دسر بسیار خوشمزه که از شیرینی های محلی بندرعباس است و در استان‌های فارس و خوزستان نیز از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم برخوردار است، رنگینک نام دارد. اما روش خاصی برای تهیه آن در هر شهری وجود دارد که طعم و مزه متفاوتی در طعم و مزه رنگینک ایجاد می‌کند. رنگینک در هرمزگان از آرد، روغن، خرما و خاک قند درست می‌شود.

سخن پایانی

غذاهای محلی بندرعباس تنها به این موارد محدود نمی‌شوند. اینها تنها قسمتی از غذاهای سنتی هرمزگان و شیرینی های محلی بندرعباس است. برخی از این غذاها با قرار گرفتن در منوی واحدهای پذیرایی، رستوران‌ها و… آماده پذیرایی از مسافران، گردشگران و ساکنان استان هرمزگان و شهر بندرعباس هستند.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

[ad_2]

لینک منبع
#غذاهای #محلی #بندرعباس #از #گبولی #گوشت #تا #هزاری #قلیه

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:60)