حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.

آیا می توان ۳ روزه طلاق گرفت؟⭐【آپدیت۱۴۰۲】❤️

[ad_1]

زوجین، پس از ازدواج ممکن است دچار مشکلات متعددی شوند. برخی از آن ها از این مشکلات عبور کرده و آن ها را حل می کنند و برخی دیگر از زوجین تصمیم به جدایی و پایان دادن به زندگی مشترک خود می گیرند. طلاق دارای انواع مختلف است که هر کدام از این انواع به شرایط مختلفی هم نیاز دارند. اما در هر صورت  برای اجرای صیغه طلاق باید از طریق مراجع قضایی اقدام نموده و مراحل آن طی شود. طبیعتا پیمودن این مسیر نیاز به صرف زمان مشخصی دارد که در پرونده های مختلف متفاوت است. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا می توان سه روزه طلاق گرفت؟ برای یافتن پاسخ این پرسش لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

انواع طلاق 

در کشور ما قوانین حقوقی به این صورت تعریف شده است که حق طلاق با مرد است. این قانون به این معنی است که مرد می تواند هر زمانی که اراده کند زن خود را طلاق دهد. حال ممکن است مرد برای طلاق همسر خود دلایل محکمه پسند داشته باشد که در این صورت می تواند از پرداخت برخی از حقوق زن معاف شود. اما وی بدون دلیل هم می تواند اقدام به طلاق زوجه نماید. در این حالت از طلاق که طلاق از طرف مرد نام دارد، خواست و رضایت زن اهمیتی ندارد. 

دلایلی مانند سوء رفتار زن، اعتیاد و سابقه محکومیت جزو دلایل محکمه پسند مرد برای طلاق دادن همسر خود می باشد. اگر مرد بتواند یکی از این موارد را ثابت نماید، می تواند بدون پرداخت نفقه و اجرت المثل، همسر خود را طلاق بدهد.  

در حالت دیگر، تقاضای طلاق از طرف زن ارائه می شود. اما دادگاه به راحتی با دادخواست طلاق زن موافقت نخواهد کرد. زن برای گرفتن حکم طلاق حتما باید دلایل قانونی مانند غیبت بیش از حد مرد داشته باشد تا بتواند دادگاه را برای صدور حکم طلاق قانع نماید. در غیر این صورت چنین حکمی صادر نشده و دادگاه برای حل مشکلات زوجین، آن ها را به جلسات مشاوره ارجاع می دهد. 

ساده ترین نوع طلاق، طلاق توافقی است که طی آن زوجین هر دو برای طلاق رضایت دارند و در این زمینه با یکدیگر به توافق رسیده اند. در این حالت ابتدا زن و مرد نسبت به تمام موارد از جمله مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و کلیه موارد دیگر به توافق می رسند. سپس دادگاه با توجه به رضایت هر دو طرف و اولویت قرار دادن توافقات زوجین حکم طلاق را برای آن ها صادر می نماید. در این مرحله تنها لازم است زوجین گواهی عدم سازش صادره را به دفتر اسناد رسمی ارائه داده تا صیغه طلاق جاری شود. 

انواع طلاق

آیا می توان ۳ روزه طلاق گرفت؟ 

یکی از مباحث مهم در خصوص طلاق، مدت زمان این فرآیند است. به طور کلی نمی توان زمان مشخص و دقیقی را برای صدور حکم طلاق عنوان نمود. مدت زمانی که برای به نتیجه رسیدن پرونده طلاق نیاز است به نوع طلاق بستگی دارد. طبیعی است که پرونده های طلاقی که دادخواست طلاق از طرف یکی از زوجین مطرح شوند زمان بر هستند.  

طلاق  از طرف زن جزو پرونده هایی است که طولانی هستند و نیاز به زمان بیش تری دارند. زمانی که دادخواست طلاق از طرف مرد باشد، شاید نسبت به دادخواست زن، ساده تر باشد اما به هر حال نیاز به چندین ماه زمان دارد. زیرا برای اجرای طلاق نیاز به گواهی عدم سازش زوجین است که خود این گواهی هم نیاز به طی کردن جلسات مشاوره و بررسی پرونده می باشد. پس از آن دادگاه باید نسبت به حقوق زن و وضعیت فرزندان تصمیم گیری نماید. تا زمانی که مهریه و سایر حقوقی که به زوجه تعلق می گیرد، پرداخت نشود دادگاه اجازه طلاق را نخواهد داد، مگر این که زن حقوق خود را ببخشد. 

تعیین تکلیف حضانت فرزندان هم جزو دیگر مواردی است که در پرونده طلاق وجود دارد و پروسه طلاق را طولانی تر می نماید. طلاق توافقی نسبت به دو نوع دیگر طلاق زمان کم تری را نیاز دارد، زیرا هر دو طرف راضی به طلاق هستند و نسبت به امورات مختلف نیز توافق کرده اند و تنها نیاز است که روال اداری پرونده طی شود. اما به هر حال این طلاق نیز به چندین جلسه دادگاه و بررسی نیاز دارد. به همین دلیل هم نمی توان گفت که پیگیری طلاق دقیقا چقدر زمان می برد اما پاسخ این سوال که آیا می توان سه روزه طلاق گرفت قطعا منفی خواهد بود.  

طلاق ۳ روزه به کمک وکیل 

برخی از زوجین ممکن است آن قدر از زندگی خود خسته باشند که تمایل داشته باشند هر چه زودتر پرونده طلاق آن ها به نتیجه رسیده و از یکدیگر جدا شوند. حال ممکن است این سوال مطرح شود که با کمک وکیل می توان سه روزه طلاق گرفت؟ 

مراجعه به وکیل در تمام پرونده ها کمک موثری به موکل می نماید، زیرا وکیل دارای سواد حقوقی و تجربه کافی در زمینه پیگیری پرونده های این چنینی است. دعاوی مربوط به طلاق هم از این قاعده مستثنی نیست و حضور یک وکیل خبره و با تجربه در حوزه خانواده و طلاق می تواند به زوجین کمک های قابل توجهی داشته باشد. از مهم ترین مزایای داشتن وکیل در پرونده طلاق این است که در زمان کوتاه تری می توان پرونده را به نتیجه رساند. 

مسلما وکیل راه های ساده تر و کوتاه تری را برای پیگیری پرونده می شناسد و به دلیل آشنایی با قوانین خانواده و فقه و همچنین مراحل دادرسی پرونده ها، شما را زودتر به هدف خود می رساند. از طرف دیگر، داشتن وکیل سبب می شود که نیازی به حضور زوجین در مراحل مختلف طلاق نباشد، بدین صورت امکان برخورد زوجین و ایجاد هر گونه تنش و درگیری بین زوجین و ایجاد مشکلات حاشیه ای، کمتر خواهد شد. در این خصوص می توانید به بهترین وکیل طلاق در تهران مراجعه نموده و از او کمک بخواهید. وی با به کارگیری دانش و مهارت خود می تواند بهترین مشاوره ها را به شما ارائه نموده و بهترین نتایج را برای شما کسب نماید.

اما باید گفت که وکیل نمی تواند معجزه کند و کارهای خارج از عرف و روند پرونده را انجام دهد. زیرا به نتیجه رسیدن پرونده مستلزم طی شدن مراحل قانونی است و وکیل تنها می تواند این مراحل را سرعت ببخشد و از طی شدن مسیرهای اشتباه و طولانی جلوگیری نماید. اما نمی تواند کار غیر ممکنی را انجام دهد و در مدت سه روز پرونده طلاق را به سرانجام برساند. طلاق سه روزه حتی با حضور یک وکیل خبره هم امکان پذیر نخواهد بود. می توانید سایر مقالات ما را در سایت وکیل چی مطالعه نموده و اطلاعات حقوقی خود را افزایش دهید.

طلاق 3 روزه به کمک وکیل

مراحل طلاق 

طلاق نیز مانند هر فرآیند دیگری نیاز به پشت سر گذاشتن مراحل مختلف دارد. در ابتدا فردی که تصمیم به طلاق گرفته است باید دادخواست خود را ثبت نماید. برای این منظور، وی ابتدا دادخواست خود را تنظیم نموده و در دفاتر خدمات الکترونیک ثبت نماید. در صورتی که زوج یا زوجه وکیل داشته باشد، این مراحل هم توسط وکیل انجام خواهد شد.  

این دادخواست در دادگاه مورد بررسی قرار گرفته و جلسه ای برای رسیدگی به این پرونده، تعیین می شود. زمان این جلسه به زوجین ابلاغ می شود تا در زمان مشخص شده در دادگاه حاضر شوند. دادگاه با توجه به این که فرد درخواست کننده مرد باشد یا زن، به پرونده رسیدگی می نماید. برای کاهش طلاق و حفظ بنیان خانواده و همچنین بازگشت زوجین به زندگی، دادگاه زن و مرد را به جلسات مشاوره ارجاع می دهد. در این مرحله ممکن است زن و شوهر، با یکدیگر سازش نموده و آشتی کنند، در این شرایط آن ها به زندگی مشترک خود بازگشته و پرونده مختومه می شود. 

در صورت عدم سازش، دادگاه زوج را ملزم به پرداخت حقوق زن می نماید. پس از این که تکلیف حق و حقوق زوجه مشخص گردید، سایر موارد هم تعیین وضعیت می شود. پس از این مراحل، دادگاه حکم طلاق را صادر نموده و زن و شوهر را به دفترخانه اسناد رسمی ارجاع می دهد. در این دفترخانه با اجازه دادگاه، صیغه طلاق جاری می شود و در دفترخانه و شناسنامه زوجین ثبت می شود. در صورت داشتن وکیل، وی می تواند انجام این مرحله را نیز به عهده بگیرد و نیازی به حضور موکل نخواهد بود. 

شرایطی که امکان طلاق را برای زن فراهم می کند!

همان طور که گفتیم، به دلیل این که زن حق طلاق ندارد، دادخواست طلاق از طرف زن به سختی منجر به طلاق می شود. اما در صورتی که برخی شرایط وجود داشته باشد و دلایل قانونی برای دادخواست زن ایجاد شود، این طلاق ساده تر صورت می پذیرد.  

یکی از شرایطی که امکان طلاق برای زن را فراهم می کند این است که مرد حق طلاق را به زن بدهد. زن با داشتن حق طلاق می تواند اقدام به طلاق نماید، این حق یا باید به عنوان شرایط ضمن عقد در عقد نامه درج گردد و یا مرد در دفترخانه اسناد رسمی، به طور قانونی و رسمی این حق را به همسر خود بدهد. 

اگر مرد به حدی بد رفتار باشد که ادامه زندگی برای زن غیر قابل تحمل باشد و یا مرد بیماری خطرناکی داشته باشد که سلامت زن را تهدید نماید هم زن اجازه دارد دادخواست طلاق بدهد. دیوانگی مرد هم برای درخواست طلاق از طرف زن، از نظر قانون قابل قبول است. در برخی موارد ممکن است مرد دارای شغلی باشد که به آبرو و حیثیت زن لطمه وارد نماید، در این مورد هم زن اجازه طلاق گرفتن را خواهد داشت.  

همسر مردی که به دلایل مختلف به ۵ سال یا بیشتر حبس هم متهم شود می تواند درخواست طلاق بدهد. در صورتی که زوج پس از گذشت ۵ سال از زندگی مشترک نتواند بچه دار شود، زوجه اجازه دارد از او جدا شود. مفقودالاثر شدن مرد و پیدا نشدن وی پس از گذشت ۶ ماه از مراجعه زوجه به دادگاه، امکان طلاق را برای زوجه به همراه خواهد داشت. اگر مردی بدون اجازه همسر اول خود، اقدام به ازدواج مجدد نماید، در واقع اجازه طلاق را به همسر اول خود داده است.

در تمام این موارد، زن دارای دلیل محکمه پسند برای طلاق است و دادخواست وی مبنی بر طلاق می تواند منجر به صدور حکم طلاق شود. اما در هر صورت این طلاق هم نیاز به طی شدن مسیر خود دارد که مدت زمانی برای این هدف باید صرف گردد. در پاسخ افرادی که میخواهند بدانند آیا ۳ روزه می توان طلاق گرفت لازم به ذکر است که این نوع طلاق ها هم ظرف مدت سه روز انجام شدنی نخواهد بود. 

شرایطی که امکان طلاق را برای زن فراهم می کند!

هزینه طلاق سه روزه 

ممکن است برای برخی افراد این سوال مطرح شود که در صورتی که بتوانند ۳ روزه طلاق بگیرند هزینه طلاق آن ها چقدر خواهد بود؟همان طور که در متن مقاله اشاره نمودیم، امکان اجرای طلاق در مدت سه روز وجود ندارد. به همین دلیل هم موضوع طلاق سه روزه منتفی است. البته ممکن است پس از صدور حکم طلاق، بتوان ظرف مدت سه روز این حکم را در دفترخانه به اجرا درآورد اما طی کردن تمام مراحل طلاق ظرف مدت ۳ روز غیر ممکن است.  

اما طلاق هر مدت زمانی که طول بکشد، هزینه های مشخصی دارد که باید پرداخت گردد. به طور کلی هزینه طلاق شامل هزینه دادرسی، هزینه وکیل، حق مشاوره و هزینه های دفترخانه است.      

هزینه دادخواست طلاق به عهده کسی است که این درخواست را مطرح کرده است. در طلاق توافقی هم نسبت به موضوع هزینه های طلاق مانند سایر موارد توافق ایجاد می شود که چه کسی این هزینه را پرداخت نماید. هر یک از زوجین هم که وکیل اتخاذ کرده باشد، باید هزینه های وکیل خود را پرداخت نماید. هزینه بعدی مربوط به جلسات مشاوره است، دادگاه معمولا زوجین را به مشاوره می فرستد تا در صورت امکان سازش نمایند. 

در صورتی که دادگاه حکم طلاق را صادر کند، برای اجرای این حکم، زوجین باید به دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنند. در واقع دادگاه تنها حکم را صادر می نماید و صیغه طلاق باید در دفترخانه جاری شود. هزینه ای بابت این موضوع باید به این دفاتر پرداخت شود که مبلغ مشخصی است و هر ساله تعرفه آن به دفاتر اسناد رسمی اعلام می شود.   

عده طلاق چیست؟ 

در قانون کشور ما، دورانی به نام عده طلاق تعریف شده است. عده به معنی مدت زمان مشخصی بعد از طلاق است که زن نمی تواند مجددا ازدواج نماید. فلسفه این دوران این است که پس از طلاق ممکن است زوجین از جدایی پشیمان شده و قصد بازگشت به زندگی سابق خود را داشته باشند. با وجود این دوران، امکان بازگشت زوجین پس از طلاق به یکدیگر وجود دارد.  

مدت زمان عده متفاوت است و به شرایط مختلفی بستگی دارد. اگر زن در هنگام طلاق باردار باشد، عده او تا زمان زایمان او خواهد بود و پس از زایمان می تواند مجددا ازدواج نماید. در غیر این صورت، عده زن حدودا ۳ ماه و برابر سه بار پاکیزگی از حیض می باشد. 

یک زن و شوهر واحد می توانند سه بار طلاق گرفته و به یکدیگر رجوع کنند. اما پس از طلاق سوم امان بازگشت این زوج به یکدیگر حتی در دوران عده هو وجود ندارد. طی این شرایط اصطلاحا، زن سه طلاقه شده است و دیگر نمی تواند با همسر سابق خود ازدواج نماید. 

در صورت تمایل ازدواج این زوج، زن باید با مرد دیگری ازدواج نموده و سپس از او طلاق بگیرد. در این شرایط می تواند مجددا با همسر قبلی خود ازدواج کند. اگر زوجین در دوران عده، رجوع کنند، نیازی به خواندن خطبه عقد نخواهد بود و می توانند بدون تشریفات، دوباره با همدیگر زندگی کنند. چنان چه قصد بازگشت زوجین، پس از پایان دوران عده باشد، باید دوباره عقد نکاح میان زن و مرد خوانده شود. 

البته دوران عده برای مرگ همسر و یا در عقد موقت هم تعریف شده است که در هر کدام از این شرایط مدت زمان متفاوتی دارد که برای احترام به دوران زندگی مشترک در نظر گرفته شده است.  

آیا می توان حق طلاق را باطل کرد؟ 

ممکن است برخی آقایان، حق طلاق را به همسر خود و یا شخص دیگری بدهند. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که در صورتی که فرد از سپردن این حق منصرف شود، چگونه می تواند این حق را پس بگیرد و یا باطل نماید؟ 

امکان ابطال حق طلاق وجود دارد اما نحوه این ابطال و شرایط آن بستگی به نوع وکالت و بندهایی وکالت نامه دارد که در آن قید شده است. مثلا ممکن است در وکالتی که به زن و یا فرد دیگری برای طلاق داده شده است، تعیین شده باشد که به هیچ وجه این حق قابل ابطال و از بین رفتن نیست. طبیعی است که در چنین شرایطی امکان ابطال وکالت وجود ندارد. در نتیجه، برای ابطال حق طلاق، باید وکالت نامه مورد بررسی قرار بگیرد.

آیا می توان حق طلاق را باطل کرد؟

کلام آخر 

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا می توان ۳ روزه طلاق گرفت؟ گفتیم که نوع طلاق و شخص درخواست کننده آن در زمان لازم برای سپری شدن فرآیند طلاق موثر است. این که زوجین وکیل داشته باشند هم می تواند منجر به کوتاه شدن روند پیگیری پرونده طلاق شود. فاصله صدور حکم طلاق و جاری شدن صیغه آن ممکن است ظزف مدت ۳ روز انجام شود، اما طی کردن کل مسیر طلاق در ۳ روز غیر ممکن است و قابل انجام نمی باشد.

طلاق هم مانند هر اقدام دیگری دارای مراحل مختلفی است که باید طی شود و انجام این اقدامات نیاز به صرف وقت دارد. اما مدت دقیق آن به عوامل مختلفی بستگی دارد و مشخص نیست. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد. از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گزاریم. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد، می توانید از طریق سایت وکیل چی با ما در ارتباط باشید. 

۵/۵ – (۱ امتیاز)

نوشته آیا می توان ۳ روزه طلاق گرفت؟⭐【آپدیت۱۴۰۲】❤️ اولین بار در وکیل چی ⚖️| بهترین مجله حقوقی ایران ✔️. پدیدار شد.

#آیا #می #توان #روزه #طلاق #گرفتآپدیت۱۴۰۲

[ad_2]

لینک منبع

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:60)